سمپاشی مارمولک در تهران

۱۹ بازديد

سمپاشی مارمولک
مارمولک ها در گروه مارمولک ها و در ردیف خزندگان طبقه بندی می شوند. مارمولک ها در اکثر نقاط جهان و مناطق مسکونی دیده می شوند و معمولاً به رنگ خاکستری روشن هستند. مارمولک ها از اندازه 2 سانتی متر (گکوهای پلنگ) تا حدود 3.5 متر (اژدهای کومودو) مشاهده شده اند. مارمولک ها نیز مانند سایر خزندگان موجودی خونسرد هستند و دمای بدن آنها به دمای محیط بستگی دارد و با هر تغییر دمای محیط اطراف تغییر می کند. بنابراین در دمای پایین به ویژه در پاییز و زمستان به خواب زمستانی و در روزهای گرم تابستان به خواب تابستانی می روند. تقریباً می توان گفت مارمولک ها در سراسر ایران پراکنده هستند. اگر برای سمپاشی مارمولک در تهران به دنبال یک شرکت سمپاشی معتبر و مجرب هستید شرکت سمپاشی ماداکتور بهترین انتخاب است.

به گزارش بهداشت محیط ارمغان، مارمولک ها مانند سایر خزندگان مانند مار نه تنها خطری برای انسان ندارند، بلکه به دلیل زیست شناسی خاص خود مانند شکار حشرات مضر بیماری زا برای انسان مانند سوسک و پشه و... .، به طور کلی برای انسان مفید هستند. اما مشاهده آنها به صورت جمعیت زیاد در منازل مسکونی و ترس ناشی از دیدن مارمولک ها برای برخی افراد مشکل ایجاد می کند و شرکت سمپاشی ماداکتور بنا به وظیفه خود سمپاشی مارمولک همچنین سمپاشی منزل شرق تهران را به بهترین نحو انجام می دهد.

مارمولک
روش های موثر برای مبارزه با مارمولک ها
انواع سوسمار اهلی
حداقل 6 گونه مارمولک اهلی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است
1) Cyrtopodion scabrum: این گونه رایج ترین گونه مارمولک اهلی است و تقریباً در همه خانه های ایران یافت می شود. تولیدمثل این گونه در طول سال بسیار زیاد است اما هر بار یک یا دو تخم می گذارند. این مرد خال روی پشت و تک انگشتان دارد.
2) Hemidactylus flaviviridis: این گونه بزرگتر از گونه های قبلی است و در منازل مسکونی در استان های جنوبی ایران زندگی می کند. انگشتان این گونه به دو نیمه تقسیم می شوند. بدن چنین خال های منظم یا نامنظمی دارد.
3) Hemidactylus persicus: این گونه نیز مانند گونه قبلی در استان های جنوبی ایران پراکندگی دارد. انگشتان این گونه به دو قسمت تقسیم می شوند. بدن این گونه یکنواخت است و هیچ گودی روی بدن آن وجود ندارد.
4) Asaccus elisae: این گونه را می توان با انگشتان مثلثی اش شناسایی کرد. اندازه بدن آنها کوچک است، شبیه به گونه اول. این گونه در پشت خود خال دارد. گونه مذکور در نقاط محدودی در زاگرس پراکنده است و در منازل مسکونی سرپل ذهاب (کرمانشاه) و سودین (لرستان) دیده شده است.
5) Asaccus kurdistanensis: این گونه اخیراً کشف شده و در استان کردستان پراکنده است، اما بررسی های جدید نشان داده است که این گونه مارمولک در برخی از روستاهای استان کرمانشاه از جمله روستای پلنگان نیز پراکنده است.
6) Asaccus griseonotus: این گونه دارای انگشتان مثلثی نیز می باشد. گونه مذکور در منازل مسکونی خرم آباد لرستان و گنجدره دلفان (لرستان) پراکنده است. بدن آنها دارای خال های دایره ای یا عرضی منظم یا نامنظم است.
7) Cyrtopodion heterocercum: این گونه در مناطق محدودی پراکنده است اما در منازل مسکونی نورآباد لرستان به تعداد زیاد دیده می شود. این گونه دارای خطوط عرضی در پشت است. انگشتانشان هم ساده است.

دلیل دیدن مارمولک در برخی از منازل مسکونی:
اگر تعداد زیادی از حشرات و جوندگان که غذای مارمولک ها هستند در اطراف خانه پرسه بزنند، احتمال حضور مارمولک ها نیز افزایش می یابد.

مارمولک در کجای خانه زندگی می کند:
آشپزخانه کثیف، ظروف نشسته، غذای باقی مانده و هر نوع آلودگی می تواند حشرات و در نتیجه مارمولک ها را جذب کند.
مارمولک ها در مکان های تاریک مانند پشت کمد، قفسه ها، لوازم خانگی و غیره پنهان می شوند. اگر مکان های تاریک را تمیز نکنید و آنها را در معرض هوا قرار ندهید، یک مخفیگاه مناسب برای آنها ایجاد می کنید.
اگر برای سمپاشی باغچه به دنبال یک شرکت سمپاشی معتبر هستید روی لینک زیر کلیک کنید.

https://madaktoservice.com/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D8%B4%D8%A7/

 

ارزش اکولوژیکی مارمولک ها:

مارمولک چه می خورد؟ از آنجایی که غذای مارمولک از بندپایان می آید و سوسک، پشه، مورچه، مگس و غیره را شکار کرده و می خورد. در خانه، و در نتیجه محیط انسان را از انگل های بهداشتی پاک می کند، بنابراین یکی از عوامل طبیعی کنترل کننده جمعیت بندپایان است. بنابراین ارزش اکولوژیکی بالایی در هرم انرژی دارند. امروزه متخصصان کشاورزی و علوم محیطی به این نتیجه رسیده اند که دیگر نباید از سموم برای مبارزه با آفات استفاده کنند زیرا سمپاشی اثرات مضری بر محیط زیست دارد و هر چند سال یکبار باید نوع سم مصرفی را تغییر داد زیرا ایمنی در برابر انگل ها جایگزین می شود. و از سموم قوی تری استفاده کرد. این امر تاثیرات محیطی را به شدت افزایش می دهد. از این رو، بشر به فکر پرورش و استفاده از انواع بندپایان، مارمولک ها و پرندگانی مانند جغد برای کنترل آفات مزرعه افتاده است. این روش مبارزه که امروزه در بسیاری از کشورها رایج شده است، مبارزه بیولوژیک نامیده می شود. همانطور که گفته شد، مارمولک ها با کنترل جمعیت حشرات به انسان کمک می کنند تا محصولات بیشتر و سالم تری از زمین برداشت کنند.

بنابراین مارمولک یک حشره مفید برای انسان است و طبیعتا بهترین راه برای از بین بردن مارمولک از بین بردن حشرات تشکیل دهنده غذای مارمولک است. با یک اسپری عمومی بر علیه حشرات مانند سوسک، مورچه و مگس مشاهده شده است که پس از چند روز دیگر مارمولک ها در محل دیده نمی شوند.

اسپری مارمولک (سم مارمولک مناسب):
برای سمپاشی مارمولک ها می توانید از سموم پیرتروئیدی مانند سایپرمترین، دلتامترین، پرمترین، سولفاک، آیکون و ... استفاده کنید. به عنوان سم مارمولک، اما با توجه به اندازه و اندازه این خزنده در مقایسه با حشرات، دوز سموم باید بیشتر از حد معمول باشد. مشخص شد که در این دوز سم برای انسان خطرناک است. بنابراین توصیه نویسنده این است که مارمولک ها را با روش های زیر از خانه حذف کنید:

بهترین راه برای از بین بردن مارمولک ها (5 راه برای از بین بردن مارمولک ها)
1- برای جلوگیری از ورود حشرات مخصوصا پشه ها که مارمولک ها عمدتاً از آنها تغذیه می کنند روی پنجره ها توری نصب کنید که در صورت عدم دسترسی به دلیل کمبود غذا از محیط خارج می شوند.
2- سمپاشی مارمولک با حشره کش های مناسب: هدف از این سمپاشی از بین بردن حشرات و از بین بردن منابع غذایی مارمولک است. بنابراین بهتر است از سموم با خطر بسیار کم برای انسان به خصوص سموم پیروئید استفاده شود. چند روز پس از سمپاشی عمومی، مارمولک محل را ترک می کند.
3- از طعمه های حاوی حشره کش و ماده پروتئینی استفاده کنید
4- از نوارهای چسب استفاده کنید
5- از چسب هایی که برای گرفتن موش استفاده می شود استفاده کنید. چسب مارمولک را در مسیر حرکت مارمولک قرار دهید و پس از افتادن مارمولک در تله، آنها را از محل جدا کنید.

آیا دم مارمولک حاوی سم است؟
مکانیسم مشاهده شده در اکثر مارمولک ها، لنگر انداختن داوطلبانه دم است. دم برخی از مارمولک ها در هنگام انقباض ماهیچه های دم هنگام برخورد دشمن به طور داوطلبانه کنده می شود. به دلیل باقی ماندن خواص عصبی-عضلانی، دم نیشگون به طور موقت شروع به حرکت می کند و توجه شکارچی را به خود جلب می کند. در این زمان خود حیوان فرصتی برای فرار دارد.

مردم بر این باورند که مارمولک ها به همین دلیل دم خود را رها می کنند تا شکارچی آن را بخورد و به دلیل وجود سم در دم مارمولک (نظرات خرافی در مورد وجود سیانور یا ترکیبات آن) است. گاهی می شنویم که مارمولکی در دیگ غذا یا قوری افتاده و عده ای مرده اند.

باید گفت که هیچ یک از این اخبار پایه علمی ندارد.

با توجه به مطالعات محققان خزندگان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دکتر اندرسون و پروفسور پاپنفوس و ویژه نامه منتشر شده توسط مجله Reptiles در اوت 2002، ثابت شده است که هیچ مارمولکی سمی ندارد و دلیل بریده شدن دم آنهاست. . فریبکار حیوانی درنده است.

شایعه مذکور نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان وجود دارد (2005 De Silva). متأسفانه سمی بودن مارمولک ها آنقدر برای مردم جوامع مختلف شناخته شده است که هر چقدر هم که دانشمندان برای رد این سوال تلاش کنند، متاسفانه بی فایده است. امید است هموطنان محترم با مطالعه این تاپیک، نظر بدی را که نسبت به مارمولک های اهلی دارند از بین ببرند، از کشتار این گونه جانوری مفید جلوگیری کرده و در حفاظت از مارمولک های اهلی بکوشند.

با وجود توضیحات فوق، بسیاری از افراد از این حیوان می ترسند و تمایلی به دیدن مارمولک در خانه یا محل استراحت خود ندارند، پس با روش های کنترل و از بین بردن مارمولک در منزل آشنا شوید و در صورت عدم موفقیت در حذف مارمولک باشرکت سمپاشی ماداکتور تماس بگیرید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.