ریکاوری انواع هارد اکسترنال

۶ بازديد

برای انجام ریکاوری هارد اکسترنال خود توسط یک تیم متخصص آن را به مرکز ریکاوری پیشرو بسپارید. دلیل اصلی پاک کردن اطلاعات بدون تهیه نسخه پشتیبان معمولاً سهل انگاری کاربر است. بسیاری از مواقع با یک حذف افست ساده اطلاعات بسیار مهمی را از دست می دهیم. گاهی اوقات به دلیل مشکلات سخت افزاری اطلاعات ما به درستی کپی نمی شود و از بین می رود. در مقاله بازیابی هارد اکسترنال گفتیم که تحت شرایط خاصی امکان بازیابی اطلاعات پاک شده از هارد وجود دارد. در ادامه چند روش بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال فرمت شده و بازیابی اطلاعات پاک شده از هارد اکسترنال را آموزش می دهیم.


دیسک به صورت HDD یا SSD فرمت شده است؟
هارد دیسک یا SSD برای ذخیره داده ها در کامپیوتر استفاده می شود. این دو نوع هارد دیسک داده ها را بسیار متفاوت ذخیره می کنند که بر توانایی بازیابی اطلاعات پس از فرمت تأثیر می گذارد. هارد دیسک از صفحات مکانیکی استفاده می کند که اطلاعات را به صورت مغناطیسی ذخیره می کند. هنگامی که فایل ها از دیسک سخت حذف می شوند، دسترسی منطقی حذف می شود اما داده های فیزیکی هنوز روی دیسک هستند. در این موارد می توان از نرم افزارهای طراحی شده برای بازیابی اطلاعات برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال استفاده کرد.

SSD ها از حافظه فلش برای ذخیره و حذف داده ها استفاده می کنند. در این هارد دیسک ها به جای حذف یک فایل، بلوک های حافظه از روی هارد حذف می شود و از فناوری تریم برای حذف فایل ها استفاده می شود.

برخلاف هارد دیسک ها، فایل ها به معنای واقعی کلمه روی SSD ها پاک می شوند. متأسفانه، فناوری Trim بازیابی اطلاعات حذف شده با نرم افزار بازیابی را دشوار یا غیرممکن می کند. در بسیاری از موارد، برای بازیابی یک درایو SSD فرمت شده، باید به یک نسخه پشتیبان مراجعه کنید.

چرا باید هارد دیسک خود را فرمت کنم؟
فرمت کردن دیسک به دلایل مختلفی انجام می شود، از جمله:

قبل از فروش دیسک یا استفاده از آن برای مقاصد دیگر، تمام داده ها را از روی دیسک پاک کنید
سیستم فایل هارد دیسک را تغییر دهید
دیسک را برای نصب سیستم عامل جدید آماده کنید. به عنوان مثال، اگر از دیسکی با سیستم عامل macOS استفاده کرده اید، برای نصب سیستم عامل ویندوز باید آن را فرمت کنید.
تعمیر درایو آسیب دیده ممکن است نیاز به فرمت کردن هارد دیسک داشته باشد.


نحوه بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده
فرمت کردن یک درایو یا پارتیشن یک کار نسبتاً رایج است که کاربران هر از گاهی به دلایل مختلف مجبور به انجام آن هستند. در این موارد، اگر اشتباه کنید و درایو یا پارتیشن اشتباهی را فرمت کنید، باید به دنبال راه هایی برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده خود باشید. خوشبختانه، روشی وجود دارد که کاربران می توانند از آن برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده استفاده کنند، یعنی استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات.
نکته مهمی که قبل از استفاده از این نرم افزار باید در نظر گرفت دانش کامپیوتر است. اگر دانش کامپیوتری کمی دارید یا با اصطلاحات رایج در نرم افزارهای کامپیوتری آشنا نیستید، اکیداً توصیه می کنیم که از بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده خودداری کنید و آن را به افراد ذیصلاح ببرید زیرا خطا در بازیابی هارد اکسترنال فرمت شده ممکن است منجر به از دست دادن دائمی اطلاعات شما می شود.

برای اطلاع ازعلت صدای بوق هارد اکسترنال به لینک زیر مراجعه کنید.

https://datarecoverypishro.com/the-cause-of-the-sound-of-the-hard-drive/

 

نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال فرمت شده
در مقاله معرفی بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات می توانید با چندین نرم افزار قدرتمند که قادر به بازیابی اطلاعات هستند آشنا شوید. در ادامه نحوه بازیابی اطلاعات با یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای بازیابی هارد اکسترنال فرمت شده یعنی نرم افزار Easeus را به شما آموزش می دهیم. البته در نظرسنجی های مختلف رقبای دیگری مانند Disk Drill نیز برای این نرم افزار معرفی شده است. در ادامه نحوه بازیابی اطلاعات پاک شده از هارد اکسترنال با این دو نرم افزار را به شما آموزش می دهیم.

بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده با نرم افزار Easeus
نرم افزار Easeus اطلاعات فرمت شده هارد اکسترنال را تنها با چند کلیک ساده برای شما بازیابی می کند. روند کار به صورت زیر است:

هارد اکسترنال را به کامپیوتر وصل کنید. سپس نرم افزار Easeus را اجرا کرده و هارد اکسترنال را از منوی آن انتخاب کنید. حال بر روی گزینه اسکن کلیک کنید.

پس از اسکن، می توانید از گزینه فیلتر برای جستجوی آسان فایل های فرمت شده استفاده کنید. سپس فایل های فرمت شده را در پنل سمت چپ پیدا کنید و گزینه های مختلفی مانند سایر فایل های گم شده یا فایل هایی که نام اصلی آنها گم شده است را انتخاب کنید.
اطلاعاتی را که می خواهید بازیابی کنید انتخاب کنید و روی Recover کلیک کنید. در مرحله بعد، باید آدرسی را برای مکان فایل های بازیابی شده اختصاص دهید.
نرم افزار Easeus پس از تخصیص آدرس، اطلاعات فرمت شده را از هارد اکسترنال بازیابی کرده و در آدرس وارد شده قرار می دهد و می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

بازیابی اطلاعات فرمت شده هارد اکسترنال با نرم افزار Disk Drill


قبل از انجام مراحل لازم برای بازیابی اطلاعات فرمت شده از هارد اکسترنال، هارد اکسترنال را به کامپیوتر متصل کنید تا نرم افزار آن را تشخیص دهد.

ابتدا نرم افزار Disk Drill را دانلود و نصب کنید. سپس آن را اجرا کنید و هارد اکسترنال را که فرمت کرده اید از منوی اصلی برنامه انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه یافتن اطلاعات از دست رفته کلیک کنید.
در این مرحله نرم افزار Disk Drill فایل های گم شده را جستجو می کند. سپس لیستی از فایل های قابل بازیابی را به شما نشان می دهد. فایل هایی را که می خواهید بازیابی کنید از این لیست انتخاب کنید و روی گزینه بازیابی کلیک کنید. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، پس از انتخاب گزینه بازیابی، نرم افزار از شما می خواهد که آدرسی را برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده انتخاب کنید. پس از انتخاب آدرس و کلیک بر روی گزینه ok فایل مورد نظر بازیابی می شود.

بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال
اگرچه نتیجه فرمت و پاک کردن هارد یکسان است و در هر دو حالت اطلاعات هارد را از دست می دهیم، اما نحوه عملکرد سیستم هنگام فرمت کردن و پاک کردن هارد دیسک متفاوت است و به همین دلیل بازیابی اطلاعات متفاوتی وجود دارد. مواد و روش ها. روش فوق موثرترین و در عین حال ساده ترین راه برای بازیابی اطلاعات فرمت شده از هارد اکسترنال است. اما راه های دیگری نیز برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال وجود دارد که در ادامه به آموزش آن ها می پردازیم.

1. بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال با cmd
اگرچه استفاده از cmd یا command prompt نیاز به تجربه و آشنایی با کدهای دستوری ویندوز دارد، اما cmd عموماً دسترسی بهتری به کاربران می دهد و می توانید با استفاده از خط فرمان مستقیماً با سیستم عامل ارتباط برقرار کنید. اگر با دستورات "خط فرمان" آشنا هستید، شانس خوبی برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال دارید. به ویژه برای بازیابی اطلاعات آسیب دیده توسط ویروس یا بدافزار. ویروس ها و بدافزارها معمولاً ویژگی های یک فایل را تغییر می دهند و دسترسی به آن را دشوار می کنند. برای حل این مشکل از روش زیر استفاده کنید:

هارد اکسترنال را به کامپیوتر وصل کنید.
برنامه run را با کلیدهای ترکیبی win + r اجرا کنید و در آنجا تایپ کنید: cmd
کد زیر را در برنامه cmd تایپ کنید و Enter بزنید:
ATTRIB -H -R -S /S /D

مطمئن شوید که حرف اختصاص داده شده به هارد اکسترنال خود را به جای حرف X تایپ کنید.

به عنوان مثال، کد نهایی به شکل زیر خواهد بود:

C:windowssystem32ATTRIB -H -R -S /S /D E:*.*

حالا به پوشه ای که فایل ها در آن قرار داشتند بروید و نتیجه را ببینید. اگر مشکل پاک کردن داده ها به دلیل ویروسی شدن فایل ها بود، به احتمال زیاد مشکل حل شده است و اکنون به داده های خود دسترسی خواهید داشت.

توجه داشته باشید که روش فوق برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال فرمت شده قابل اجرا نیست.
2. داده های حذف شده را از هارد اکسترنال با استفاده از File History برگردانید
یکی از ویژگی های جالب ویندوز File History است که به شما امکان می دهد در زمان سفر کنید و به نسخه های قبلی فایل ها و پوشه ها برگردید حتی اگر فایل اصلی پاک شده باشد. برای کار با File History ابتدا باید آن را فعال کنید. برای این کار کافی است در کادر جستجوی ویندوز عبارت File History را وارد کرده و گزینه Restore files using File History را انتخاب کنید. این گزینه شما را به کنترل پنل ویندوز می برد، جایی که می توانید File History را فعال کنید.

برای بازیابی نسخه قبلی یک فایل با استفاده از File History، مراحل زیر را دنبال کنید:

به آدرسی که فایل شما قبل از حذف در آن ذخیره شده است بروید.
در پوشه کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
تب نسخه قبلی را انتخاب کنید.
4. در اینجا نسخه های مختلف پوشه ای را که در آن قرار دارید خواهید دید. به تاریخ فایل دقت کنید و از بین نسخه ها نسخه مورد نظر را انتخاب کنید.

5. حال بر روی گزینه restore کلیک کنید تا پوشه به نسخه انتخاب شده بازگردد.

اکنون باید بتوانید به فایلی که در این پوشه بوده و حذف شده است دسترسی داشته باشید. روش فوق می تواند برای بازیابی هارد اکسترنال فرمت شده موثر باشد اما متاسفانه نمی توان از آن برای بازیابی هارد اکسترنال فرمت شده استفاده کرد.

3. استفاده از System File Checker (SFC) برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال
گاهی اوقات مشکلات سخت افزاری باعث از دست رفتن اطلاعات می شود. اگر سیستم شما به دلایلی از کار می افتد و داده ها روی آن ذخیره نمی شوند، یا اگر اطلاعات شما مورد حمله بدافزار قرار می گیرد، یک ویژگی ویندوز وجود دارد که می توانید از آن برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنید.

اگرچه در نگاه اول (sfc) System File Checker ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما با کمی احتیاط، می توانید از این ویژگی برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال استفاده کنید. برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد دیسک توسط System File Checker، مراحل زیر را دنبال کنید:

در منوی Start عبارت cmd را تایپ کرده و روی آن کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. با این کار، شما به عنوان یک مدیر سیستم، توانایی اجرای دستورات از خط فرمان یا خط فرمان را خواهید داشت.
در پنجره برنامه cmd کد زیر را تایپ کنید تا برنامه sfc سیستم شما را اسکن کرده و داده ها را بازیابی کند:
sfc/scannow

هنگامی که سیستم در حال اسکن است، cmd را نبندید. System File Checker (SFC) به طور خودکار فایل های خراب را اسکن می کند و آنها را با یک نسخه سالم که در پول کپی شده است جایگزین می کند. اگر sfc برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال به خوبی کار کرد، در نهایت این پیام را خواهید دید:

"Windows Resource Protection هیچ نقض یکپارچگی پیدا نکرد"

به عبارت دیگر: «حفاظت منابع ویندوز هیچ گونه نقض یکپارچگی در سیستم را شناسایی نکرد. »

4. نرم افزاری برای بازیابی اطلاعات حذف شده از هارد اکسترنال
این نرم افزارها اغلب قابلیت بازیابی اطلاعات حذف شده از هاردهای اکسترنال را دارند و فقط نحوه کار آنها متفاوت است. اما اگر از دلیل پاک شدن اطلاعات از روی هارد مطمئن نیستید یا با نرم افزارهای کامپیوتری آشنایی کافی ندارید، بهتر است از امتحان این نرم افزارها خودداری کنید.

5. از کارشناسان کمک بگیرید
داده ها چه شخصی و چه حرفه ای همیشه مهم هستند، بنابراین بهتر است برای بازیابی آن ها از افراد با تجربه کمک بگیرید. کارشناسان بازیابی اطلاعات پیشرو آماده بازیابی اطلاعات شما با بهترین روش ها و ابزارهای تخصصی هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.